?

Log in

No account? Create an account

Мой мир

"Философические письма" П. Чаадаева / "Philosophic Letters" by P. Chaadaev

"Философические письма" П. Чаадаева / "Philosophic Letters" by P. Chaadaev

Previous Entry Поделиться Next Entry
Tarusa

Каково наше место в цивилизации? Многие поколения ломали копья над этим вопросом. Рвали на себе рубашки, утверждая особый менталитет русского народа. В качестве жупела у патриотов всегда выступали «западники» и конкретно Чаадаев с его Философическими письмами. Все о них слышали, но мало кто читал. Мне посчастливилось восполнить пробел.

 

What is our place in the civilization? Many generations used to strike spears over this question. They tore their shirts trying to prove specific Russian mentality. The patriots attacked the Westerners and Chaadaev in particular with his Philosophic Letters. Everybody has heard of them but few have read. I’ve been lucky to fill the gap.

Главным открытием стало то, что автор вовсе не нападает на каждой странице на Россию, как это кажется до знакомства с книгой. Его письма, на самом деле, «философические», они проникнуты рассуждениями о законах исторического развития, роли естественных наук и опыта. Христианству уделено такое большое внимание, что кажется, его написал не вольнодумец XIX века, а пуританин века XVII.

 

С пуританами автора роднит не только это. Он всячески клеймит языческих философов и всё античное искусство, обличая его во лжи и противопоставляя чистоте истинной религии. С его точки зрения даже «тёмные века» явились прогрессом по отношению к предшествующему нечестивому времени.

 

А что же Россия? Чаадаев сетует, что мы не дали миру ни одной идеи, ничего не привнесли в развитие мировой цивилизации. С высоты сегодняшнего дня видно, что во многих отношениях это справедливо. Гениальные труды Ломоносова, работы Кулибина не были известны на Западе, паровоз Черепанова независимо от него должен был «открыть» Стефенсон. Однако автор возвещает о том, что «вскоре мы будем увлечены всемирным вихрем». И действительно, уже в XIX веке российские учёные открывают Антарктиду, исследуют просторы Азии, российская литература достигает невиданных высот, получая признание во всём мире.

 

Потом наступил 1917 год, и мы «преподали великий урок миру». Об этом ли писал Чаадаев? Наверное, нет, его образ мыслей характерен для XIX века. Но мир становится меньше с каждым годом, и в этом заслуга таких людей, как он.

 

The main discovery was that the writer is far from challenging Russia on every page as you expect before reading the book. His letters are truly “philosophic”, they are full of discourse on the laws of historical development, the role of natural sciences and experience. Christianity draws so much attention that it seems to be written by a 17th-c. Puritan and not a 19th-c. free-thinker.

 

This not the only point common with the Puritans. He never fails to stigmatize Pagan philosophers and the Ancient arts as a whole, exposing its lies and contrasting it with the purity of the true religion. He claims even the “Dark Ages” make progress vs. the previous non-pious period.

 

And what about Russia? Chaadaev laments that we have not shared any idea to the world, have contributed nothing to the global civilization. We can see from today’s height that this is fair from many points. Great works by Lomonosov, Kulibin were unknown in the West, Cherepanov’s steam-engine had to be re-discovered independently by Stephenson. The writer predicts however that “we will soon be involved in the global vortex”. Indeed it was already in the 19th c. when Russian scientists discovered Antarctic, explored Asian spaces, Russian literature gains unseen heights and gets recognition all over the world.

 

Then 1917 came and we “offered a great lesson to the world”. Was it what Chaadaev had written about? Probably not, his thinking is typical of the 19th c. But the world is getting closer every year, and he has made his contribution.
Разработано LiveJournal.com