?

Log in

No account? Create an account

Мой мир

"Белые ночи" в Мастерской Фоменко / "The White Nights" at the Fomenko Workshop

"Белые ночи" в Мастерской Фоменко / "The White Nights" at the Fomenko Workshop

Previous Entry Поделиться Next Entry
OGSM
Вчера впервые побывал на Старой сцене Мастерской Фоменко. Столько раз посещал этот театр, но сюда как-то не заносило. А между тем, именно здесь, в небольшом зале среди узких коридорчиков чувствуется молодость театра, дух кучки талантов, сплотившихся вокруг мэтра.

Впрочем, сам спектакль Белые ночи ставил не он, а Дручек, и было это 11 лет назад. Любопытны сценические решения, например, подъём в эйфории любви на стуле под колосники. Хотя иногда палка перегибается: когда Настенька (Агуреева) проходит по висящему на тросах бревну, кажется, что находишься в цирке или, по крайней мере, в Сатириконе.

Главное здесь – это как раз игра актёров: Агуреевой и Моцкуса (в роли Мечтателя). Они стремятся поймать начало любви, ту неуловимую минуту, счастье которой будет согревать Мечтателя всю оставшуюся жизнь. И правда, у каждого из нас есть эти минуты, но как их передать? Текста недостаточно, и в ход идёт всё: пластика движений, мимика, тембр голоса. Почему-то героям веришь. Вспоминаешь зарождение своей любви и жестоко разочаровываешься от концовки спектакля. Ах да, надо же было перед театром почитать Достоевского…

I visited yesterday the Old Stage of the Fomenko Workshop. Had been to the theatre many times before, but not at that place. But it is there, in a small hall among narrow corridors where you feel the youth of the theatre, the spirit of a handful of talents united by the maître.

It was not him however but Druchek who staged The White Nights 11 years ago. The scenery is curious, eg lifting in the chair up to the fire-bars in the love euphoria. But sometimes it is too much. As Nastenka (Agureyeva) walks over a log hanging on ropes you feel as if in a circus, or at least in the Satirikon.

The key point here is actor’s play by Agureyeva and Mockus (as Dreamer). They strive to catch the beginning of love, that elusive minute, whose happiness will warm Dreamer through all his life. Indeed, all of us have such minutes, but how can we show them? The text is not enough and they use everything, plastic movements, gestures, voice timbre. Somehow you start to believe the heroes. You recall the beginning of your own love and feel utterly dissatisfied from the end of the play. Oh yes, you ought to have read Dostoyevsky before the performance…
Разработано LiveJournal.com