?

Log in

No account? Create an account

Мой мир

Дельфы и Метеора / Delphi and Meteora

Дельфы и Метеора / Delphi and Meteora

Previous Entry Поделиться Next Entry
Tarusa

Финальным аккордом моего греческого тура должна была стать авантюра поездка в Дельфы и Метеору. В отличие от описанных ранее эти места сильно удалены от юга Пелопоннеса и предполагают полдня дороги в один конец. Получается, нужно было пожертвовать 2 днями и провести ночь на другом конце Греции от отеля. Но чего не сделаешь ради прекрасного, правда?

 
Кастраки и монастырь Св. Николая от монастыря Русану / Kastraki and St. Nicolas Cloister from Rusanu Nunnery

My Greek tour was to reach culmination in the adventure voyage to Delphi and Meteora. As opposed to the previously described, these places are located far away from Peloponnesus and require half a day for one-way trip. Thus I had to allocate 2 days for it and spend a night at the opposite side of Greece from my hotel. But what wouldn’t we do for such treasures, wouldn’t we?


Выбрав поворот на Фивы с коринфской трассы, а далее следуя указателям, я оказался в Дельфах одновременно с толпами русских (и не только) туристов. У этого был минус: впервые за время пребывания в Греции испытал трудности с парковкой. Но был и плюс: русскоязычные гиды популярнейшим образом изложили всю историю места.

 

Это не было лишним, потому что от былого великолепия остались рожки да ножки. Никакой фантазии не хватит, чтобы представить, что на месте этого валуна стоял медный бык, а среди той груды невзрачных колонн – подношения спартанцев, соревновавшихся в этом с афинянами. Лишь отлично сохранившийся высокогорный стадион среди ароматных сосен искупает картину разрухи.

 

Тем удивительнее увидеть в музее, как же много учёные извлекли из этих безжизненных руин! Это полисы дарили статуи, а отдельные люди – статуэтки, заполнившие полки музея. Среди них попадаются и статуи, например, огромного сфинкса из Наксоса или братьев из Аргоса, о которых писал Геродот. Поразительным образом сохранился и сам пуп Земли. Мне до сих пор непонятно, как такое допустили христиане, вытеснившие языческие культы и построившие свою базилику у начала Священной дороги.

 

Перечитал описание, выходит, что ничего особенно интересного я в Дельфах не увидел, что контрастирует с моими впечатлениями во время поездки. Разгадка проста: важны не столько сами руины, сколько их вид на фоне местности! Всё святилище располагалось на склоне горы и спускалось в глубокое ущелье. Проехав пару километров в сторону Амфисы, я остановился пообедать в таверне, откуда вообще был виден Коринфский залив (желающие могут по карте посмотреть, на каком расстоянии от него находятся Дельфы).

 

Новая религия, уничтожившая античную мифологию, оставила не менее значимые памятники. От Дельф я направился в сторону знаменитой Метеоры. Для этого пришлось преодолеть головокружительный серпантин перед Фермопилами, вознаграждением за который стал автобан до Ларисы, сменившийся приличной дорогой через Трикалу, омрачённой, правда, обилием светофоров (я уже стал отвыкать от них на Пелопоннесе) и дымом от горящего сена на полях. В сети мне посоветовали выбрать для ночлега Кастраки вместо Каламбаки, чтобы прочувствовать атмосферу фессалийской деревни. Я так и сделал, в результате проснулся в 3 ночи от крика петуха под окном (он и после не унимался, и у меня была даже идея заказать на завтрак петушатины). Но настало утро, и в окне чётко обрисовались контуры Метеор – отвесных скал-столбов, облюбованных отшельниками в поздневизантийский период.

 

Перед поездкой я читал, что на эти скалы раньше поднимались по люльке с помощью канатного троса (и сейчас таким образом поднимают продукты). Но оказалось, фантазия монахов была более разнообразной. В монастырь Св. Варлама поднимались, как альпинисты, с помощью вбитых в скалу клиньев, в этот и в Преображенский монастырь вели также канатные лестницы. Сейчас, разумеется, всё это заменили прорубленные ступеньки (Преображенский, Св. Варлама и Николая) и мосты с соседних скал (Русану и Св. Стефана).

 

Но, если разобраться, удивительно всё-таки не это, а те сокровища, которые таятся внутри. Монахам удалось собрать поразительную библиотеку: я сам видел письма с вензелями императоров, рукописи XII-XIII веков, а один пергамент вообще датируется VI веком! Богатейшие дары включают золотые и серебряные вещи, вышивку, тонкую резьбу по дереву (в Преображенском и Св. Стефана), ценные иконы. А фрески соборов вообще ошеломляют: меня больше всех поразили они в монастырях Св. Николая и Преображенском. Вы скажете, старые соборы Европы тоже хранят много ценного. Но ведь с XV века Метеоры попали под власть турок, к тому времени прошло едва 100 лет с момента основания первых из них, монастырь Русану вообще был основан в разгар турецкого владычества. И отвесные стены не помогали против регулярной армии!

 

Выживать в трудных условиях, лавируя между Византией и Сербией в XIV веке, турецкими властями и греческой общиной в последующие 500 лет, а в результате донести сквозь века наследие Римской империи, вот что такое Метеора. Эти монастыри и им подобные сделали возможным Ренессанс и всё, что с ним связано. А скалы? Пусть они останутся символом этого подвига нон-конформизма.

 

Храм Аполлона и святилище Афины / Temple of Apollo and Sanctuary to Athena


Стадион/Stadium


Сфинкс с Наксоса / Naxos Sphinx


Пуп Земли / The Hub of the Universe


Вид на Коринфский залив неподалёку от Дельф / A View to the Corinthian Gulf Not Far from Delphi


Преображенский монастырь / Transfiguration Cloister


Подъёмник монастыря Св. Варлама / St. Varlaam's Elevating Mechanism


Вход в монастырь Русану / Entrance to Rusanu Nunnery


Монастырь Св. Николая Анапавсаса / St. Nicolas Anapavsas Cloister


Фрески Преображенского собора / Transfiguration Cathedral Frescos


Каламбака от монастыря Св. Стефана / Kalambaka from St. Stephan Nunnery

I took a turn to Thebes from the Corinth hwy, followed the signs and reached Delphi at the same time with crowds of Russian (and other) tourists. The bad thing about it was that I experienced difficulties in parking first time during my stay in Greece. The good thing was that I received lots of historical details about the place from Russian-speaking guides.

 

I really needed it, because the former glance is gone. No fantasy can be enough to re-construct a copper bull standing on this stone and the gifts of Sparta competing with Athens, located among that group of unremarkable columns. The well-preserved highland stadium among aromatic pines was alone to pay back the overall destruction.

 

The more surprised you are to see in the museum how many relics were found in these dead ruins! It were polices that used to present statues, while private gifts were figures that occupy most museum shelves now. Sometimes you find big statues as well, like a huge Naxos sphinx or the Argos brothers Herodotus have written about. It is unbelievable that the hub of the universe is preserved too! I can’t conceive yet, how this could be allowed by the Christians who replaced the pagan cults and built their own basilica in the beginning of the Sacred Way.

 

Have looked through my description up to now, I seem to have found nothing special in Delphi, it’s against my impressions during the trip. The key is simple, as the ruins are important not as they are, but against the natural background! The whole sanctuary was located on the slope of a mountain and ran down a deep gorge. Having passed a couple of kilometers to Amfissa, I stopped for lunch in a tavern with a view to the Corinthian Gulf (you may have a look on the map to see how far the Gulf is from Delphi).

 

The new religion put an end to the ancient mythology but left not the less important relics. I left Delphi for the famous Meteora. I had to cope with a giddy serpentine before Thermopiles to be rewarded by a highway to Larissa followed by a good road via Trikala (except lots of traffic lights I have nearly forgotten about in Peloponnesus and the smoke from hay fires in the fields. My net friends recommended to stay in Kastraki instead of Kalambaka to feel the atmosphere of a Thessaly village. I followed the advice and woke up at 3am after a peacock cried outside. The beast failed to calm down, so I played with the idea to order peacock meat for the breakfast. But the morning came and I saw in the window the shape of Meteoras, i.e. the vertical cliff poles, which attracted hermits in the Late Byzantine period.

 

I’ve read before that they used to climb the cliffs in a basket by means of a rope (used for elevating materials nowadays). But the monks’ fantasy happened to be wider. They reached St. Varlaam cloister like mountaineers by sticks fixed against the cliff. This cloister and the Transfiguration one could be reached by rope-way as well. Certainly now it is all replaced by the stairs inside the cliffs (Transfiguratgion, St. Varlaam, St. Nicolas) or bridges from the neighboring cliffs (Rusanu, St. Stephan).

 

But if you give a second look, the most fascinating is not this, but the treasures inside. The monks managed to collect a precious library, I have seen letters stamped by emperors, 12-13th c. scripts, one parchment dates back as old as 6th c. AD! The rich gifts include gold and silver belongings, embroidery, fine wood carving (in Transfiguration and St. Stephan), precious icons. Frescos of the cathedrals are amazing, I was especially impressed by them in St. Nicolas and Transfiguration cloisters. You may say that old European cathedrals contain many relics too. But Meteoras belonged to the Turks after the 14th c., barely 100 years after founding the first of them, while Rusanu was started already under the Turks. Vertical cliffs were not enough to withstand regular armies!

 

Surviving in hard`times maneuvering among the Byzantine and Serbia in the 14th c., among the Turkish authorities and the Greek community in the following 500 years helped to bring through the centuries the inheritance of the Roman empire, that’s what Meteora is. These cloisters and alike made Renaissance possible and everything that has to do with it. And what about the cliffs? Let them symbolize that feat of non-conformism.
Разработано LiveJournal.com